Saturday, September 24, 2011

6 Kunci Temui Diri Sejati

Assalamualaikum.. kamu semua kenal sedalam mane diri kamu??ape g kamu nkdlm hidup.. Kehidupan skrg semakin bgerak pntsshgga kn kita tlupa akan diri sndr g blh mnyebabkan kita hilang kawalan diri kdg2 membuatkan kta tertekan..Jadi sblum kita teus tertekan dan hilang kawalan.temui kn lah semuladiri kita..
eina akn bg 6 kkuatan yg dpt mengembali semula diri sndr dan menemukan sebuah kedamaian:

  • Lalui Kehidupan Hari Ini
hiduplah utk arini dan apa g tlh blaku biakn blalu.. kita x blh mengembalikan semula masa g lalu.. utk itu jgn menoleh ke blkg or memikirkn apa g tjdi pd masa hdpn.. fikiran kita akn slalu beranggapan g blh mcetuskn rasa takut dan mbuat kita berusaha mnyelamatkan dri.. akinkn dri utk stiap g akn dtg akn mjdi yg tbaek krn hna kita  yg tahu ape g tbaek tuk diri kita..

  • Bersatu Dengan Alam
ddk di pdg yg luas or di bwh sbuah pohon.. rskn putaran bumi, dinginnya udara g menerpa wjh kita or kehangatan sinaran matahari.. tsnym lah pd langit yg luas, ucpkn salam pd semua bntg g di jumpai.. mendekatkan diri dgn alam blh mberikn ksedaran kpd kita tntg kebesaran-Nya..

  • Olahraga
jadikn olahraga sbgai satu rutin harian akn mberikn ruang kpd fkrn kita utk brtenang.. mbantu mlncrkn peredaran drh, mbrshkn racun dr tubuh dan mberi kita tenaga dan faedah yg lain.. sebaiknya pilihlah aktiviti yg mberi ksenangan dan mrapatkan perpaduan.. 

  • Spiritual
kenali dan sedari kita adlh peribadi yg pntg dan unik.. lakukn meditasi or ddk tenang dlm suasana yg sunyi.. baca buku2 keagamaan or panduan keperibadian yg positif utk mbuatkn kita jd lbih kuat.. jgn lupa bsyukur ats ksihatan yg kita miliki, rumah, org2 yg mcintai dan kita cntai, teman2 yg mengelilingi kita srta kbahagiaan dan kgembiraan yg dtg dlm hdup kita..

  • Memaafkan
maafkn seluruh dri kita ats sgla kkurangn dan ketdksmprnaan.. maafkn dri sndr utk sume kslhn yg prnh kita buat di masa lalu, maafkn ketakutn masa kecil kita, maafkn emosi dan kmrhn masa rmja kita.. maafkn kslhn org tua kita, saudara mara srta org2 di masa lalu.. lpskn semua dgn pnuh keikhlasan.. mmaafkn mbawa kdamaian dlm jiwa..

  • Menggembirakan diri
cuba utk mmnjakn dan menenangkn dri dgn mbaca buku yg menenangkn.. ssekali  slh kita mengeluarkn duit utk mbeli apa yg kita inginkn or mblanjakn duit utk mrasai apa yg slama ini kita idamkn.. lakukn ksenangn utk dri sndr..


so temui diri kamu g sbnrnya..

No comments: